tisdag 27 juni 2017

Efterlevande i två år

Nu har det gått två år sedan jag fick det där telefonsamtalet man bara får i filmer. Telefonsamtalet där jag hör en röst i andra ändan som säger att nu har det inte gått bra. Telefonsamtalet du inte vill ta in i dina sinnen, utan där du blir så liten att du helst bara vill gömma dig och aldrig komma fram igen. Telefonsamtalet som meddelar att den du levt tillsammans med i över 20 år inte finns mera. Två år, två långa år, men även på ett sätt väldigt korta år.

Efter två år har sorgen ändrat form och förvandlats till ett luddigt och mjukt vemod. Tillsammans med min son kan vi prata om minnen, för minnen av en en avliden person är viktiga. Hur ska man annars veta att den personen har funnits? "Nu gjorde du en riktig pappaparkering!" kan jag utbrista och så skrattar vi båda. Vem annan kunde helt lugnt placera bilen tvärs över parkeringsrutan utan att bekymra sig?

Jag har ännu svårt att kalla mig änka och använder hellre benämningen efterlevande. Det är ju just det jag är: efter och levande! Jag njuter av livet och undrar nyfiket vad det ännu kan ha att ge. Jag tror att han hade unnat mig att leva vidare fullt ut. Utan dåligt samvete och bekymmer om hur han har det nu. Jag vet att han tänkte på döden på samma sätt som när lampan släcks om kvällen. Först är det ljust och sen är det bara mörkt.

Själv har jag en bild om hur han i dödsögonblicket klev ur sin trasiga kropp, sträckte förvånat på sig och gick sin väg utan kryckor. Den bilden är en stor tröst. Man liksom bara skuttar över till andra sidan, sträcker på sig och tar itu med det nya livet. Jag föreställer mig att han sitter med en öl på puben och en dag är det min tur att komma efter och mötas av orden: "Jasså, kommer du nu?!"

Fram till dess hoppas jag att äventyret väntar om hörnet! Sorgen har sin tid, liksom det nya livet även har sin. Det finns alltid ljus bakom hörnet, även i livets mörkaste stunder.


                                                           Fotografier: Kasper Dalkarl

2 kommentarer:

  1. Vad vackert och sorligt skrivet <3
    Önskar dig allt gott och äventyr på livets väg. Ha en skön sommar!

    SvaraRadera