måndag 1 maj 2017

Dagar av lycka, dagar av sorg och dagar av ensamhet

Jag har flera gånger på sista tiden fått frågan hur det går, och svaret är att det går bra. Ja, eller det korrekta svaret borde kanske vara att det går varierande. För det mesta går det bra, men så kommer alla dessa helgdagar: nyår, påsk, valborg, midsommar, jul, och då är det mins sagt varierande.

Känslan av ensamhet är den svåraste. Känslan av att alla andra har fest, medan jag varit tvungen att gå hem i ett mycket tidigt skede. Eller ännu värre, inte ens blev bjuden. Fat ändå; jag tror att det finns många andra ensamma människor, så kanske vi borde ordna vår egen fest?

Trots allt, solen skiner och imorgon är det äntligen vardag! Edith Södergran har sagt det mycket bättre än jag någonsin kan:

Nordisk vår

Alla mina luftslott har smultit som snö,
alla mina drömmar ha runnit som vatten, 
av allt vad jag älskat har jag endast kvar
en blå himmel, och några bleka stjärnor.
Vinden rör sig sakta mellan träden.
Tomheten vilar. Vattnet är tyst.
Den gamla granen står vaken och tänker
på det vita molnet, han i drömmen kysst.

Trevlig första maj!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar