torsdag 1 december 2016

Jakten på det vackra i vardagen

November blev en av de stressigaste månaderna på hela 2016. Det var inte bara det vanliga jobbet på musikinstitutet som tog massor med extra tid och förberedelser, utan även en välgörenhetskonsert, och några TV - och radioinspelningar fick denna flöjtist att jobba lite mer än vanligt. Dessutom var vädret rätt så trist, och när jag plötsligt fick ont i mitt högra knä igen insåg jag att jag hade rört på mig alldeles för lite. Min lömska artros gör att stillasittande inte alls är bra.

Men det här har jag nu tagit igen tredje dagen i rad. Ja, hela den här veckan har gått till att vila, andas och ta det lugnt. Förutom att undervisa då förstås. Fast ibland kan även det kännas som rena semestern. Och idag är det första December, och jag får lust att pusta ut av lättnad och utbrista: "Välkommen December!". Hoppas adventstiden blir lugn och fridfull. Själv tänker jag vägra julstressen och istället leta efter det vackra i vardagen. Här är dagens bild:


Esbo bjuder på mycket natur, och den här platsen finns längs med en av mina promenadvägar nära mitt hem. Mitt promenerande kan liknas vid en stund av meditation. Jag går iväg utan någon större ambition på att förbränna kalorier och låter tankarna rensas ut, och så orkar man jobba igen. Borde lära mig att göra detta oavsett väder.

Ibland skulle det dock vara kul med sällskap. Läste igår om en nättjänst vid namn "Walk a Friend", där man kan hitta vänner att motionera tillsammans med. Inte så dumt! Månne det finns någon annan som gillar att skrota omkring och upptäcka det vackra i vardagen?

http://walkafriend.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar