lördag 3 december 2016

Jakten på det vackra i vardagen, del 2

Jakten på att hitta det lugna och vackra i vardagen under den hektiska adventstiden behöver inte enbart betyda dokumentation via foton. Det kan även vara handlingar som gör en glad och värmer hjärtat en kall decemberdag, t.ex. som när jag åkte buss in till Kampen i Helsingfors idag. På min hållplats befann sig samtidigt en familj bestående av ett par nyfinländare med två barn. Ett litet barn under skolåldern och en flicka i lågstadieåldern. När bussen kom lät mannen i familjen mig artigt stiga på först (inte alltid så vanligt att bli bemött så av finländska män), och sen skulle han köpa biljett till sig och sin dotter. Då blev det problem. De hade inga busskort och han hade bara en 100 euros sedel att betala med, och chauffören vägrade att ta emot så stora sedlar. Lägg lite språkförbistring på dilemmat ännu, och ni förstår hur det höll på att sluta. Busschauffören bad de båda kliva av bussen, men då fick jag bara nog. Betalade mannens biljett och så lyckades vi skrapa ihop småpengar till flickans barnbiljett. På köpet fick jag mig en trevlig pratstund med mannen, och barnen och han ville absolut ge mig pengar tillbaka framme i Kampen. Och som socker på botten önskade han mig välkommen på kaffe till dem i Storåkern.

Efter det skulle jag ta mig ut till Mejlans för att vara med på en övning, och lyckades ta mig till fel kyrka. En snäll vaktmästare släppte in mig och lät mig lugnt inne i värmen kolla min e-post, så att jag kunde ta reda på till vilken kyrka jag borde gå. Jag var dock rätt så lättad över att jag den här gången enbart skulle lyssna på övningen, och inte spela själv. Mitt värsta skräckscenario, efter att glömma instrument och noter, är att vara på fel plats och på fel tidpunkt. :)

En fin avslutning på dagen blev att besöka en vän i Nordsjö. Vad är väl mera vackert en skön lördags kväll än ett glas rödvin och ett gott samtal?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar