torsdag 2 juni 2016

Papperstidning eller digital

Hufvudstadsbladet tvingas att ta itu med ordentliga sparåtgärder, som bland annat nu kommer att märkas mera tydligt för läsare i Österbotten i och med att tidningen byter tryckeri och distribueringen ändras. Morgontidningen delas ut med posten och helgens tidningar fås först på måndagar! Om man som jag är född österbottning, bor i huvudstadsregionen sedan 1990-talet och skulle ha lust att hålla sig "up to date" med vad som händer i den gamla hemtrakten har detta alltid varit ett öde om man vill prenumerera på Vasabladet. VBL når inte ens Nyland samma dag, utan delas ut först som gårdagens tidning och på måndag eftermiddag dimper fredagens, lördagens och söndagens tidningen ner igenom postluckan. Det här ledde till att jag till vardags har haft HBL och om somrarna på stugan i Österbotten unnat mig lyxen av att även prenumerera på VBL.

Förra sommaren gjorde en förändrad livssituation mig tvungen att fråga mig själv vad jag har råd med. Konstaterade att en helårsprenumeration av HBL är dyr och att det blir hälften billigare att prenumerera digitalt, så jag beslöt att satsa på tidningen enbart digitalt. Men aldrig har jag saknat papperstidningen så mycket! Den hör ju ihop med morgonkaffet och starten på den nya dagen. Aldrig har jag heller läst HBL så slarvigt eller glömt bort att jag prenumererar på en dagstidning, och det värsta av allt samma artiklar som man hittar på webben och länkade till Facebook finns ju också tryckta i papperstidningen (som jag har digital tillgång till). Så vad göra? Som läsare är man som en åsna mellan två hötappar, och börjar till slut undra om man ens behöver en dagstidning överhuvudtaget.

Tiderna ändras och vi med dem, digitaltiden är här för att stanna. Kunde papperstidningen se annorlunda ut? Kunde den ha ett annat, djupare innehåll än det vanliga nyhetsflödet vi ser dagligen via dator, läsplatta och TV? Kunde man satsa mera på kultur, mera förklarande artiklar om världshändelser och politiska skeenden i hemlandet, intervjuer med mera? Kunde papperstidningen vara något som det inte är så farligt om man inte får den varje dag, men har ett så intressant innehåll att man ändå vill ha den? Framförallt: kunde papperstidningen sluta att vara en blek kopia av det redan producerade nyhetsflödet på nätet?

Här hittar du en insändare om saken:

https://www.hbl.fi/artikel/tidningen-ar-viktig/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar