söndag 3 april 2016

Himlen runt hörnet

I mitt jobb gäller det att försöka hålla sig lite uppdaterad på vilken musik som är pop bland eleverna. I höstas frågade en av mina ungdomar i min flöjtklass om hon och hennes kompis skulle få spela Kygos "Stole the Show". Låten var till en början helt obegriplig, för mig alltså, men skam den flöjtpedagog som ger sig. Med lite hjälp av en kollega gjordes ett arrangemang för flöjtorkester och piano, och slutresultatet framfördes på konsert idag. Och vilken succe' det blev!

Själv ville jag ju visa att jag också är poppig. Här är det inte bara Bach och Beethoven som gäller, utan Mauro Scocco och Lisa Nilsson minsann! Behöver jag berätta om elevernas reaktioner? Lisa Nilsson hade de flesta inte hört om, och de som eventuellt hade det konstaterade att: " Jaha, det är sån där mamma-musik". Men ur olika fördomar kan det födas något bra. Efter att ha tränat Kygos låt några månader konstaterade jag till slut att den ju är helt ok. Och jag tror faktiskt att flöjteleverna tyckte att "Himlen runt hörnet" inte var så dåligt trots allt. Speciellt som vi lyckades baka in lite improvisation, och samspel över olika musikgenrer. För att inte tala om den unga sångsolisten, som skulle ha glatt orginalsångerskan mer än väl!

Själv firade jag gårkvällen med att uppleva Lisa Nilsson live i Finlandiahuset.  Jag håller med, det är nog sån där mamma-musik.  Men ack så skön sådan, för att inte tala om Lisas underhållande prat mellan låtarna. Känns lite som om himlen är runt hörnet just nu 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar