torsdag 28 januari 2016

Tack för att ni bryr er!

Mitt blogginlägg om oskälig väntetid på obduktionsresultat har haft över 500 besök! Tack för att ni läste det! Funderar även på att skicka texten som insändare till våra finlandssvenska dagstidningar. Länken delade jag dessutom per e-post med riksdagsman Anna-Maja Henriksson. Tyvärr har hon inte hört av sig, så jag antar att hon inte haft tid att läsa detta. Det finns ju som bekant många andra bekymmer i riket just nu.

Samma dag tog jag mod till mig och ringde till polisen i Vasa och kontrollerade ifall min mans resultat har kommit ännu. Tyvärr, blev svaret. Deras sekreterare beklagade djupt och meddelade att problemet bottnar i personalbrist. Om jag förstod rätt, så är det då två (!) rättsläkare som sköter alla dessa rättsobduktioner i Tammerfors. Om man då börjar tänka på att det enligt statistikcentralen dör omkring 4000 människor/månad i Finland. och sen börjar tänka på hur många av dessa som hamnar i Tammerfors, så börjar man ju förstå problemet. Resultatet ska alltså skickas automatiskt per post till den närmsta anhöriga. Hur det kommer att kännas den dagen när man hittar ett brev från polisen på hallgolvet vill jag inte ens tänka på.
I min naivitet vill jag tro att alla gör sitt bästa, men så som vårt land ser ut idag så börjar man fundera på om det är dags  att ta båten västerut. Här känns det som om politikerna gett upp och uppmanat folket att rädda sig bäst det kan.

På tal om att dö. Hörde en jättefin intervju med den franska flöjtisten Julien Beaudiment. Han lider av en allvarlig njursjukdom, men sköter sin hälsa, arbetar i Lyon och gör solistuppdrag omkring i världen. Han sa: "Att acceptera döden är att också acceptera livet".




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar