lördag 2 januari 2016

Om falsksång och så länge vi har lust

Jag skulle egentligen bara gå in på bloggen och rekommendera en biofilm jag såg igår, nämligen filmen Marguerite i regi av Xavier Giannoli. I en recension av filmen skriver recensenten "håll för dina öron och öppna ditt hjärta", och det förklarar nog filmen i ett nötskal. Filmen är inspirerad av verklighetens Florence Foster Jenkins, en amerikansk sopran som charmerade sina åhörare genom att inte kunna sjunga. I Giannolis film får vi göra en sympatisk tidsresa till 1920-talets Paris och våndas över stackars Marguerite, som är en "wannabe" operasångerska. Själv är hon helt omedveten om att hennes vänner och publik skrattar åt henne bakom ryggen, och hennes liv tar en dramatisk vändning när hon bestämmer sig för att ge en egen recital på en stor scen.

Men just som jag skulle skriva allt detta råkade jag snubbla över en artikel om ett par som låtit gravera in "Så länge vi har lust" istället för "I nöd och lust" i sina vigselringar. Kan ju hända att de inte hade tänkt sig någon djupare innebörd i graveringen, eller kanske de mest tyckte att det var en kul grej. Vad vet jag? Men en sak vet jag, livet är sällan bara lust hela tiden. Man blir emellan ganska utled på livets all nöd, speciellt om ens kära blir sjuk. Om man i så fall har graverat in "så länge vi har lust" är det kanske lätt att säga tack och hej, ta sina saker och ge sig av till nya lustfyllda äventyr.

Jag menar inte att man ska klamra sig fast vid dåliga förhållande, men ibland kan det vara bra att testa lite på nöden också. Det kan vara rätt utvecklande för ens personlighet faktiskt.

Tillbaka till Marguerite. När hon inleder filmens första aria, arian där Nattens drottning ska briljera med sina höga c:n i Mozarts opera "Trollflöjten", brister hela biosalongen ut i gapskratt. Men samtidigt tycker man ju synd om henne och blir pinsamt berörd av hennes öde. Så där som när man skäms å någons vägnar fast man inte har med saken att göra.

Att vara totalt tondöv är få förunnat, tack och lov! Men om man är det och vill se denna film, så kan det ju hända att hela meningen med filmen går en förbi. Å andra sidan kan man då njuta av vackra miljöer och kläder, och härligt skådespeleri.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar