måndag 11 januari 2016

Att sörja är inte en sjukdom

Råkade läsa en kolumn som någon delat på Facebook. Den handlade om att vi inte ska låta oss bländas av alla de friserade statusuppdateringar som folk lägger ut. Det må vara hur det vill med den saken men en kort kommentar gick rakt in i solar plexus, nämligen: Det är ingen sjukdom att sörja! 

Nu tänker jag inte enbart på sorgen efter att någon anhörig eller vän gått bort. Det finns ju så många andra saker att sörja i livet. Att livet inte blir som man tänkt sig, att man inte får drömjobbet, att man är ensam, man har för lite pengar, man får inte studieplats... Ja, listan kan säkert göras hur lång som helst. Mitt i allt detta tycks vi glömma bort att vi får vara ledsna och besvikna. Det liksom hör till att man har känslor.

Själv gick jag till läkare i höstas och tänkte att jag skulle få hjälp med min sorg. Eller snarare, att jag skulle få hjälp med mina sömnproblem. När jag skulle förklara allt detta för läkaren, som dessutom enbart talade finska, blev jag själv så överväldigad av allt som hade hänt att jag naturligtvis började gråta. Läkaren i sin tur blev tydligen så överraskad av hela situationen att hon utbrast: "Jag vet, jag är också änka!". I och för sig menade hon säkert inget illa med det, men det barska tonfallet fick mig att snabbt samla ihop mig och torka tårarna. Läkarbesöket slutade med ett recept på sömnmedicin, en medicin som jag trots allt inte kunde använda på grund av alla mardrömmar den orsakade. En bieffekt som klart kom fram i bipacksedeln.

Den här händelsen fick mig att inse just det faktum; det är ingen sjukdom att sörja. Det är mera som att cykla i uppförsbacke. Det är tungt och ibland måste man stiga av cykeln och gå en bit, och plötsligt är man på toppen. Efter det måste det ju gå lättare tänker jag.

Själv är jag inte riktigt på toppen ännu, men på god väg.

PS: Jag tycker inte att det är så farligt med alla varierande uppdateringar på Facebook. Jag kan ju själv bestämma om jag läser dem eller ej, och ibland kan det ju vara riktigt bra att få läsa något positivt också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar