onsdag 30 december 2015

Vill du bli vän med en kurdisk familj?

Igår skickade min son den här e-posten vidare till mig:

Har du någon aning om det finns en familj med hjärtat på rätt ställe med finska talande barn som man kunde "para ihop" med en kurdisk familj? De har fått uppehållstillstånd och flyttar nu till Esbo.
Barnen, (flicka 9 år, pojke 9 år, och pojke 7 år) har gått i finsk skola i över ett år så de kan rätt bra finska. Pappan kan bra engelska men mamman kan inga andra språk än kurdiska.

Vi har hängt en del med dem och deras barn har varit saliga över att få leka med våra flickor. Även om de är småungar i jämförelse (inga finska barn som är så stora visar intresse av att leka med våra småttingar), men om man inte har så mycket annat utbud så duger tydligen också såna som är flera år yngre... Barnen är nyfikna och lätta att ha att göras med. Men jag kan helt ärligt säga att jag rekommenderar umgänge med dem. 
 
Fundera och hör av dig om du har några bekanta (eller bekantas bekanta...) som kunde tänkas vara intresserade av nya vänner.

Önskemålet är alltså att hitta en familj i Esbo med barn i ungefär samma ålder som barnen, som kunde bli vänner med denna flyktingfamilj. Själv har jag tyvärr inga barn i den åldern, men rekommenderar varmt att någon nappar på denna fina idé! Ta kontakt med mig så förmedlar jag vidare uppgifter till Kasper och hans lärare på fotolinjen i Novia, Jakobstad.

Själv känner jag att jag också vill göra något. Att hjälpa en familj är som en droppe i havet, men en viktig droppe trots allt. Funderar på att erbjuda flöjtundervisning till barnen. Vad kan du hjälpa till med? Vi har ju trots allt alla kapacitet att erbjuda olika saker, och de här människorna är människor liksom vi. Efter att ha sett olika reportage från Medelhavet och båtflyktingarna förstår man nog att bara den som är desperat och inte har någon annan utväg riskerar livet på sig och sina barn i dessa osäkra båtar.  Låt oss jobba för en mera human värld tillsammans!





Foto: Kasper Gustavsson. Bilderna har inget med denna specifika familj att göra, men är ett viktigt dokument i flyktingfrågan. Kasper fotade flyktingar när han besökte Grekland och Lesbos i november 2015. Resan gjordes i samarbete med hjälporganisationen Nada-Nord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar